سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۲
۱ نفر

بیراه نیست که به آلپ شمال ایران معروف شده. آب‌بندان شفیع‌آباد در استان گلستان در کنار کوه و طبیعت سرسبز هیچ چیز از زیبایی آلپ کم ندارد.

آب بندان شفیع آباد

به گزارش همشهری ‌آنلاین روستای شفیع‌آباد فندرسک در استان گلستان به دو علت دیدنی دارد؛ یکی جشنواره توت فرنگی در هفته آخر اردیبهشت و دوم آب بندان روستا که در سه ماه اول سال پر از آب است و منظره استثنایی به وجود می‌آورد.

اشترانکوه در استان لرستان به دلیل اینکه، بلندترین رشته کوه زاگرس است، آلپ ایران مشهور است. اما از دیدگاه زیبایی طبیعی آب بندان شفیع آباد آلپ شمال ایران لقب گرفته‌است.
آب‌بندان‌ها سازه‌های سنتی کوچکی هستند که برای مهار رواناب‌های سطحی و ذخیره‌سازی آب رودخانه‌ها و زهکش‌های طبیعی در فصول غیر زراعی و برای مشاغل جانبی نظیر پرورش ماهی و ماکیان به شکل بومی ساخته شده‌است. آب بندان شفیع‌آباد حالا به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده‌است.

اینجا آلپ ایران است + فیلم 


آب‌بندان روستای شفیع‌آباد با مساحت ۱۰هکتار و با ظرفیت نیم میلیون مترمکعب آب در سال ۱۳۸۰ با مساعدت شرکت آب منطقه‌ای گلستان برای تامین آب بخش کشاورزی روستا احداث شد و چند سالی است ماهی هم در این آب‌بندان پرورش داده می‌شود.
همنشینی آب‌بندان و جنگل و کوه در روستای شفیع‌آباد موجب شده است تا به نام آلپ شمال ایران شناخته شود. رشته کوه آلپ در قسمت مرکزی قاره اروپا قرار دارد و قسمتی از کشورهای اتریش، آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئیس را در برمی‌گیرد.
منطقه آب‌بندان شفیع‌آباد به دلیل تنوع گیاهی، تنوع زیستی بالایی نیز دارد. در این منطقه، حیوانات مختلفی مانند گوزن، خرگوش، روباه، شغال، و پرندگان مختلفی مانند کبوتر، بلبل، و قرقاول زندگی می‌کنند.

اینجا آلپ ایران است + فیلم 

روستای ۵۰۰ ساله

روستای شفیع‌آباد با تعداد ۳۰۲ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۳۰۰ نفر از روستاهای بخش فندرسک و از توابع شهرستان رامیان در استان گلستان در حاشیه جنوبی و کیلومتر ۵۵جاده گرگان وگنبد قرار دارد. یکی از عوامل سکونت در روستا وجود زمین کافی و برخورداری از خاک حاصلخیز و همچنین قرار گرفتن در حاشیه جنگل بوده است.
قدمت این روستا با وجود شواهد و سفالینه و خورده شیشه‌های رنگی قدیمی که به دست آمده، همچنین به استناد به کتاب تاریخ فندرسک بیش از ۵۰۰ سال است. این روستا تغییرات مهاجرتی ندارد و سکونت دائمی در آن برقرار است.

اینجا آلپ ایران است + فیلم 


دیدنی‌های شفیع‌آباد

جنگل و چشمه «دو برار» در روستا در تمام فصول سال با جاذبه‌های خاص پذیرای دوستداران طبیعت است. در دل این جنگل باطراوت آبشارهایی چون گوشواره از صخره‌های طبیعت با داشتن ۷ طبقه آبشار متوالی یکی از زیباترین مناظر کشور است. اما متاسفانه به دلیل نداشتن مسیر گردشگری هموار از دیدها پنهان مانده است.
در این جنگل چند محوطه به نام‌های پاسنگ، چشمه زردگلی، بند چرخاب در مسیر رودخانه واقع شده و محلی برای اتراق و شنای گردشگران است.

فیلمی از آلپ شمال ایران را بینید:

بیشتر بخوانید:
شکرگزاری برای میوه محبوب تابستانی در ایران

کد خبر 868607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha